Alois Negrelli,
by sa divil
160 rokov prevádzky bez zásadných rekonštrukcií by určite prekvapilo aj staviteľa talianskeho pôvodu, ktorý bol poverený stavbou celej železnice z Viedne do Prahy a Děčína. Okrem zlepšenia technického stavu mostu vznikne v budúcnosti aj priestor pre kultúrne a spoločenské využitie.
Viac o projekte | |
---|---|
Lokalita: | Praha |
Investor: | Správa železniční dopravní cesty (SŽDC), státní organizace |
Realizácia: | Společnost „Negrelliho viadukt“ (HOCHTIEF CZ a.s., divize Dopravní stavby – vedoucí sdružení; STRABAG Rail a.s., Avers, spol. s r.o.) |
Typ stavby: | Dopravní infrastruktura |
Doba výstavby: | 04/2017–07/2020 |
Popis |
Keby nebolo Karlovho mosta, je Negrelliho viadukt najstarším mostom v Prahe. Jedno prvenstvo mu ale predsa len patrí - ide o prvý pražský železničný most cez Vltavu. Na jeho stavbe sa v rokoch 1845-1849 podieľalo až 3 000 českých, nemeckých i talianskych robotníkov. Sám Alois Negrelli, ktorý bol poverený stavbou dráhy z Viedne do Prahy a do Děčína, pochádzal z južných Tyrol So svojimi 1 120 metrami dĺžky nemal viadukt v Európe vyše pol storočia konkurenciu. Tvorí ho 87 oblúkov, z ktorých je 77 pieskovcových a 8 žulových (nad riekou). Za plnej prevádzky prečkal povodne v rokoch 1865, 1890 i 2002. Navrhnutý bol totiž na základe čerstvých skúseností s povodňou v roku 1845. V roku 1873 bol dostavaný tzv. "Karlínsky spojovací viadukt" s dĺžkou 351 m, ktorý sa skladá z 26 oblúkov - 10 kamenných a 16 tehlových. Prepája časti Bubny a Libeň bez nutnosti zachádzať na Masarykovo nádraží Takto historicky a kultúrne významná je stavba, o ktorej opravu sa v priebehu nasledujúcich troch rokov bude starať združenie firiem Hochtief, Strabag a Avers. Most je v prevádzke už viac ako 160 rokov a to bez zásadných rekonštrukcií. Dôvodom tej súčasnej je takmer havarijný stav mostnej konštrukcie, nevyhovujúci stav železničného zvršku a zastaranosť oznamovacieho, zabezpečovacieho a silnoprúdového zariadenia a trakčného vedenia. Čo rekonštrukcia prinesie:
Stavba je tiež súčasťou pripravovaného projektu "Modernizácia trate Praha-Kladno", a to vrátane odbočky na Letisko Václava Havla. |
Web | www.rekonstrukce-negrelliho-viaduktu.cz |